Επιτέλους κρύο… Μετά τον ασυνήθιστα καλό καιρό, ήλθε η στιγμή μέσα στον Φεβρουάριο να δούμε …άσπρη μέρα. Και στην πρωτεύουσα χωρίς να χρειαστεί εκδρομή ως το …Περτούλι. Να λοιπόν που αυτή την εβδομάδα, έχουμε την ευκαιρία σε πολλά σημεία της χώρας να φωτογραφίσουμε χιονισμένα τοπία.
Μόνο που χρειάζονται κάποιες ειδικές τεχνικές εφόσον οι λευκές επιφάνειες έχουν την …κακή συνήθεια να παραπλανούν τα συστήματα φωτομέτρησης.
Γιατί μπερδεύεται το φωτόμετρο;
Τα συστήματα φωτομέτρησης (exposure metering) των φωτ. μηχανών είναι πολύ συνηθισμένο να «ξεγελαστούν» στα χιόνια. Αυτό συμβαίνει διότι ακολουθούν την αρχή λειτουργίας ανακλωμένου φωτός δηλ. είναι ρυθμισμένα με βάση το πρότυπο γκρι 18%.
Με άλλα λόγια “υποθέτουν” ότι βλέπουν στο κάδρο το μεσαίο τόνο 18% αυτόν που αντανακλά το 18% της προσπίπτουσας ακτινοβολίας.
Έτσι, αν στο κάδρο που φωτογραφίζουμε το τονικό περιεχόμενο αποκλίνει από το μέσο όρο δηλ. αν έχει υπερβολικά πολλά λευκά ή σκούρα, τότε η φωτομέτρηση μπερδεύεται.
Στα χιόνια, ενώ στην πραγματικότητα το κάδρο περιέχει κατά κύριο λόγο λευκά, η φωτομέτρηση λειτουργεί με την παραδοχή ότι βλέπει γκρίζα: Αποτέλεσμα;
Υποεκθέτει και τα χιόνια βγαίνουν αντί για λαμπρά λευκά σαν μουτζουρωμένα, βρώμικα γκρι.
Ακόμη χειρότερα, οι αντανακλάσεις του ήλιου στις χιονισμένες επιφάνειες δημιουργούν λαμπρές κηλίδες (hot spots) ακόμη μεγαλύτερης φωτεινότητας που επιδεινώνουν το σφάλμα μέτρησης.
1. Διορθώνοντας τη φωτομέτρηση στα χιόνια.
1η λύση: Με δεδομένο ότι το χιόνι προκαλεί τάσεις υποέκθεσης. διορθώνουμε υπερεκθέτοντας κατά 1 ως 2 stop, μέσω του χειριστηρίου ± (αντιστάθμιση έκθεσης/exposure compensation). Mετά επιβεβαιώνουμε αν διορθώσαμε αρκετά κοιτάζοντας τη λήψη στο playback. H διόρθωση γίνεται σε βήματα ½ ή 1/3 stop.
2. Διορθώνοντας τη φωτομέτρηση στα χιόνια.
2η λύση: Σε πολλά μοντέλα compact αλλά και αρκετές DSLR/Mirrorless βασικής και μεσαίας κατηγορίας, προβλέπεται μια ειδική λειτουργία σκηνής για χιόνι (Snow Scene).
Είναι στην πραγματικότητα ένα αυτοματοποιημένο υποπρόγραμμα που διορθώνει το σφάλμα έκθεσης αντισταθμίζοντας +1stop ως +2stop. Βέβαια, όπως και σε όλους τους αυτοματισμούς, αφαιρείται από το φωτογράφο ο έλεγχος. Διάφραγμα και ταχύτητα ορίζονται αποκλειστικά από την μηχανή, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης.
3. Eξισορρόπηση λευκού (white balance).
Aνάλογα με τις καιρικές συνθήκες το χιόνι μπορεί να συνδέεται με συννεφιά, καταχνιά, μουντό και γκρίζο ουρανό, γεμάτο παγωνιά.
Σε παρόμοιες συνθήκες αν αφήσουμε την ισορροπία του λευκού (White Balance) στο αυτόματο, μερικές φορές η ρύθμιση αποτυγχάνει και “μπλεδίζει”.
Τότε, αρκεί να επιλέξουμε Cloudy στο WhiteBalance. Κάποια στιγμή η χιονόπτωση σταματάει και ακολουθεί αίθριος καιρός με δυνατό ήλιο και καθαρό μπλε ουρανό.
Σε παρόμοιες συνθήκες επειδή ακριβώς η λαμπρότητα του ουρανού είναι πέραν του συνηθισμένου, αποτυπώνεται υπερβολικά τονισμένος.
Toτε συνιστάται να κάνουμε μια παραμετροποιημένη (custom) ρύθμιση WhiteBalance, κατευθύνοντας το φακό προς ένα ομοιόμορφα φωτισμένο, χωρίς φωτοσκιάσεις, σημείο όπου το κάδρο γεμίζει αποκλειστικά με χιόνι και τίποτε άλλο.
4. Προφύλαξη της μηχανής Στα χιόνια, υποβάλλουμε τη μηχανή μας σε δοκιμασία: χαμηλές θερμοκρασίες και ταυτόχρονα υψηλή υγρασία. Εκτός αν μιλάμε για αδιάβροχα μοντέλα, πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.
Υπάρχουν βέβαια και μηχανές/φακοί με ορισμένου βαθμού προστασία από τον κακό καιρό (weather protect/resist) oι οποίες έχουν ορισμένη στεγανοποίηση με τσιμούχες (ελαστικά παρεμβύσματα) σε κρίσιμα σημεία. Aν είμαστε τυχεροί και έχουμε weatherproof compact/DSLR/φακό, τότε είμαστε σχετικά ασφαλείς στα χιόνια.
5. Προφύλαξη φακού Το εμπρός στοιχείο του φακού να είναι προστατευμένο με φίλτρο UV το οποίο συνακόλουθα κόβει την “μπλεδίλα” που δημιουργείται από τη σκέδαση των υπεριωδών ακτίνων του φωτός στα μικροσταγονίδια υγρασίας στην ατμόσφαιρα.
6. Αν δεν έχουμε WR μηχανή και φακό. Οι απότομες εναλλαγές θερμοκρασίας (από το ζεστό στο κρύο και αντίθετα) δημιουργούν συμπύκνωση υδρατμών (condensation) ειδικά στις γυάλινες επιφάνειες των φακών. Αν η υγρασία εγκατασταθεί στο εσωτερικό του φακού είναι πολύ δύσκολο να αφαιρεθεί χωρίς να καταφύγουμε στο service. Γι αυτό φροντίζουμε για την ομαλή μετάβαση από το ένα σημείο στο άλλο και δεν αφήνουμε τον εξοπλισμό κοντά σε πηγές θερμότητας. Κουβαλάμε πάντα τη μηχανή σε φωτ. τσάντα και αν μπορούμε βάζουμε μέσα μερικά σακουλάκια με αφυγραντικό silica gel
7. Μπαταρίες Οι μπαταρίες λιθίου των powerpack χάνουν μέρος της ισχύος τους σε χαμηλές θερμοκρασίες κοντά στους 0°C. Συνιστάται λοιπόν να έχουμε ξεχωριστά τη (καλά φορτισμένη) μπαταρία σε μια ζεστή τσέπη παντελονιού και την τελευταία στιγμή να την τοποθετούμε στη μηχανή. Και βέβαια να έχουμε μια φορτισμένη εφεδρική.
ΠΗΓΗ. photo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου