Τρένο στη Νορβηγία/ Photo: Wikipedia/ Creative Commons
Υπάρχουν κάποια είδη ταξιδιού όπου το ίδιο το ταξίδι είναι περισσότερο ή εξίσου ενδιαφέρον με τον τελικό προορισμό. Σίγουρα σε αυτή την κατηγορία βρίσκεται το ταξίδι με τρένο. Καλά και γρήγορα τα αεροπλάνα, εξαιρετικά και τα road trip, όμως ο καλύτερος δρόμος για να γνωρίσει κανείς μια χώρα είναι να ταξιδέψει με τα μέσα μαζικής μεταφοράς που είναι συνδεδεμένα με την κουλτούρα και την ιστορία της.
Και αν μιλάμε για ένα ταξίδι στην Ευρώπη το καλύτερο μέσο είναι το τρένο.
Πριν προγραμματίσετε το επόμενο ευρωπαϊκό ταξίδι σας σκεφτείτε και αυτή την επιλογή. Αφιερώστε μία ή περισσότερες μέρες για να κάνετε ένα ταξίδι με τον σιδηρόδρομο. Να δείτε υπέροχα τοπία και γοητευτικές πόλεις. Να δείτε βουνό, θάλασσα και ποτάμια να εναλλάσσονται μέσα σε διάστημα λίγων ωρών. Πάνω από όλα να δείτε τους κατοίκους και τις συνήθειες χωρών που το ταξίδι με το τρένο είναι κομμάτι του πολιτισμού τους.
Τρονχάιμ- Μπόντο, Νορβηγία
Η πλέον διάσημη για την ομορφιά της σιδηροδρομική γραμμή της Νορβηγίας είναι αυτή που ενώνει το Όσλο με το Μπέργκεν.
Αλλά δεν είναι η μόνη που αξίζει να γίνει κομμάτι του ταξιδιωτικού προγραμματισμού σας αν αγαπάτε το ταξίδι με τρένο. Η σιδηροδρομική διαδρομή Νordlands των περίπου 730 χιλιομέτρων είναι η μεγαλύτερη και πλέον απομονωμένη στη Νορβηγία.
Για να φτάσετε από το Τρονχάιμ στο Μπόντο θα κάνετε ένα επικό ταξίδι 10 ωρών διασχίζοντας βαθιές κοιλάδες, οροπέδια και περνώντας από αμέτρητες λίμνες και φιόρδ.
Η κατασκευή του σιδηροδρόμου προχώρησε με πολύ αργούς ρυθμούς, ξεκίνησε το 1882 και μόνο εξαιτίας της ναζιστικής κατοχής επιταχύνθηκε. Ακόμα και έτσι ολόκληρη η γραμμή δεν ολοκληρώθηκε παρά το 1962, ακριβώς 80 χρόνια από τότε που το πρώτο κομμάτι της διαδρομής από το Τρονχάιμ στο χωριό Hell υποδέχτηκε τους πρώτους επιβάτες.
Ακόμα και με τις σημερινές τεχνολογικές δυνατότητες η συντήρηση του δρόμου είναι δύσκολη υπόθεση, ειδικά τον χειμώνα. Παρόλα αυτά γίνεται σχολαστικά και αυτό γιατί η ύπαρξη της σιδηροδρομικής γραμμής είναι κομβική για τους κατοίκους των αραιοκατοικημένων περιοχών που εξυπηρετεί. Αν φτάσετε έως το Μπόντο μπορείτε να συνεχίσετε με το λεωφορείο ακόμα πιο βόρεια για μία πραγματική αρκτική εμπειρία.
Inverness – Kyle of Lochalsh, Σκωτία
Η Σκωτία είναι ευλογημένη με μερικές από τις πιο γραφικές σιδηροδρομικές διαδρομές της Ευρώπης άλλωστε δεν είναι τυχαίο πως η γραμμή από τη Γλασκώβη έως το Mallaig έχει ψηφιστεί αρκετές φορές ως η ομορφότερη του πλανήτη, όμως ακόμα βορειότερα υπάρχει ακόμα μια υποψηφιότητα για αυτό τον τίτλο.
Υπέροχες διαδρομές ξεκινούν από το Ινβερνές, στα Χάιλαντς σε τρεις κατευθύνσεις. Νότια προς τη Γλασκώβη, βορειότερα προς το Thurso (το βορειότερο σημείο στο σιδηροδρομικό σύστημα του Ηνωμένου Βασιλείου) και δυτικά προς το μικρό λιμάνι του Kyle of Lochalsh, το οποίο είναι και η δική μας πρόταση.
Η διαδρομή διαρκεί δύο ώρες και 40 λεπτά και η αμαξοστοιχία της SotsRail διασχίζει ένα χέρσο τοπίο στο οποίο αν είστε παρατηρητικοί είναι αρκετά πιθανό να δείτε ελάφια. Σας προτείνουμε να κάνετε μία στάση στο όμορφο χωριό Pluckton πριν συνεχίσετε το ταξίδι σας.
Τα τελευταία κομμάτια της διαδρομής των συνoλικά 130 χιλιομέτρων προσφέρουν εκπληκτική θέα στους μικρούς όρμους που θυμίζουν φιορδ ενώ από τον τελικό προορισμό σας μπορείτε να συνεχίσετε με το λεωφορείο και να περάσετε τη γέφυρα που θα σας φέρει στο νησί Skye, έναν παγκοσμίου φήμης πεζοπορικό παράδεισο.
Μία άλλη επιλογή είναι να επισκεφτείτε το κάστρο Eilan Donan, που πιθανότατα το έχετε δει σε κάποια ταινία ή σειρά.
Βελιγράδι- Μπαρ, Σερβία και Μαυροβούνιο
Αν θέλετε να δείτε από κοντά εμβληματικά δημιουργήματα της μηχανικής τότε πρέπει να κάνετε αυτή την διαδρομή στα Βαλκάνια. Δύο φορές την ημέρα το τρένο συνδέει την πρωτεύουσα της Σερβίας, το Βελιγράδι με το Μπαρ, το λιμάνι της Αδριατικής στο Μαυροβούνιο.
Το ταξίδι διαρκεί 11 ώρες και εκτείνεται σε περίπου 480 χιλιόμετρα σε μία γραμμή που θεωρείται ένα από τα κατασκευαστικά θαύματα του 20ου αιώνα καθώς η αμαξοστοιχία περνά από 254 τούνελ και 435 γέφυρες, ανάμεσά τους και εκείνη που έως το 2001 ήταν η ψηλότερη σιδηροδρομική γέφυρα στον κόσμο.
Το καλύτερο κομμάτι της διαδρομής είναι στο Μαυροβούνιο ανάμεσα στο Bijelo Polje και το Bar όταν και θα περάσετε πάνω από αυτή τη γέφυρα, την Mala Rijeka, η οποία έχει ύψος περίπου 220 μέτρα.
Σημειώνεται πως ενώ η κατασκευή της γραμμής ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950 δεν ολοκληρώθηκε πριν τα μέσα της δεκαετίας του 1970 ακριβώς γιατί οι τεχνικές της απαιτήσεις ήταν τεράστιες. Το βέβαιο είναι πως το συγκεκριμένο ταξίδι είναι μια αξέχαστη εμπειρία.
Zυρίχη- Ίνσμπρουκ, Ελβετία και Αυστρία
Αρκετά τρένα κάνουν διαδρομές από την Ελβετία στην Αυστρία με διάφορες αμαξοστοιχίες όλες εξίσου άνετες. Αυτή η διαδρομή ωστόσο είναι η πιο όμορφη.
Το ταξίδι από τη Ζυρίχη στο Ίνσμπρουκ διαρκεί τρεισήμισι ώρες και διασχίζει μία από τις παλαιότερες σιδηροδρομικές γραμμές της Ευρώπης, το πέρασμα Άρλμπεργκ.
Σε αντίθεση με άλλες σημαντικές αλπικές σιδηροδρομικές γραμμές η συγκεκριμένη δεν έχει παρακαμφθεί, ούτε προβλέπεται κάτι τέτοιο στο άμεσο μέλλον. Δεν έχει εκσυγχρονιστεί ιδιαίτερα και αυτό είναι κομμάτι της γοητείας της.
Η αμαξοστοιχία περνά από απότομες στροφές και αμέτρητα τούνελ που σκάφτηκαν στους βράχους των Άλπεων τον 19ο αιώνα.
Δεν προκαλεί έκπληξη που η ορεινή διαδρομή των 135 χιλιομέτρων κατά καιρούς κλείνει εξαιτίας χιονοστιβάδων, κατολισθήσεων και πλημμυρών σε διάφορα σημεία. Πριν τον εξηλεκτρισμό της το 1924 οι επιβάτες και το προσωπικό είχαν επίσης να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που δημιουργούσε ο καπνός των ατμομηχανών μέσα στα τούνελ.
Το higlight της διαδρομής είναι η διάσχιση της γέφυρας Trisanna η οποία στέκεται πάνω από βαθύ φαράγγι κοντά στο Landeck ενώ από πάνω της δεσπόζει το παραμυθένιο κάστρο Wiesberg.
Aλλά υπάρχουν και άλλα κομμάτια της διαδρομής που θα αιχμαλωτίσουν και τον πιο κατάκοπο ταξιδιώτη. Από τις πλαγιές των Άλπεων έως τη λίμνη της Ζυρίχης και τη λίμνη Walensee, το βέβαιο είναι πως θα δείτε και θα φωτογραφίσετε τοπία που θα σας μείνουν αξέχαστα.
Λοκάρνο- Ντομοσόλα, Ελβετία και Ιταλία
Η διαδρομή που περνά από τις ελβετικές Άλπεις στη βόρεια Ιταλία είναι γνωστή ως «100 κοιλάδες» και σίγουρα αξίζει τον τίτλο της. Συγκρίνεται με τις πολύ γνωστότερες Bernina Express και Glacier Express και είναι υποτιμημένη χωρίς να υπάρχει πραγματικά λόγος.
Το Centovalli, όπως λέγεται η γραμμή, ξεκινά το ταξίδι του από την τουριστική πόλη Λοκάρνο στη βόρεια Ιταλία και περνά από αλπικά τοπία, καταρράκτες, ήσυχα χωριά και βραχώδη φαράγγια πριν περάσει τα ιταλικά σύνορα και καταλήξει στην Ντομοσόλα.
Τo ταξίδι διαρκεί κάτι λιγότερο από δύο ώρες ενώ αν θέλετε να έχει μια επιπλέον σιδηροδρομική εμπειρία μπορείτε να πάρετε το -προσανατολισμένο στον τουρισμό- Treno Panoramico Vigezzo Vision ένα ειδικά διαμορφωμένο τρένο με μεγάλα παράθυρα που προσφέρουν πανοραμική θέα.
Μάλιστα εκεί ένας τυχερός επιβάτης κάθεται δίπλα στον οδηγό για να ζήσει την απόλυτη σιδηροδρομική εμπειρία.
Μπαστιά- Αιάκειο, Κορσική, Γαλλία
Η Κορσική είναι ένα ορεινό, αραιοκατοικημένο νησί με πυκνά δάση, κάτι που το έκανε όχι και το καλύτερο μέρος για σιδηροδρόμους. Επιπλέον η Γαλλία κατήργησε τους μικρότερους σιδηροδρόμους της στις αρχές του 20ου αιώνα. Παρόλα αυτά και κόντρα σε όλες τις πιθανότητες η τρεις σιδηροδρομικές γραμμές στην Κορσική επιβίωσαν.
Η γεωγραφία του νησιού αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για τους μηχανικούς των τελών του 19ου αιώνα και τους περίπου 20.000 εργάτες που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του οι οποίοι κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν σιδηρόδρομο που προσφέρει μία μοναδική εμπειρία στους επιβάτες.
Όσοι αποφασίσουν να εξερευνήσουν το νησί δια του τρένου θα δουν και θα περάσουν από απότομες κορυφές, πυκνά δάση, μεσαιωνικά χωριά, χρυσαφένιες αμμουδιές και γαλαζοπράσινα νερά.
Το δίκτυο του νησιού έχει 32 τούνελ, το μεγαλύτερο από αυτά έχει μήκος περίπου 4 χιλιόμετρα και βρίσκεται σε υψόμετρο κάτι λιγότερο από 1.000 μέτρα αλλά και 51 γέφυρες.
Η πιο εντυπωσιακή από αυτές είναι η γέφυρα Vecchio η οποία αποτελεί δημιούργημα του Γουστάβου Άϊφελ.
Παρά τις κατά καιρούς απόπειρες να καταργηθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, η CFC, η εταιρεία που το διαχειρίζεται, συνεχίζει να διατηρεί 5 δρομολόγια την ημέρα που συνδέουν τη Μπαστιά με την πρωτεύουσα του νησιού, το Αιάκειο, σε ένα ταξίδι που διαρκεί 4 ώρες καθώς και άλλες μικρότερες διαδρομές. Είναι μάλλον ο πιο όμορφος τρόπος για να γνωρίσετε αυτό το ιδιαίτερο νησί.
Βιέννη- Τεργέστη, Αυστρία, Σλοβενία και Ιταλία
Το ταξίδι με το τρένο των αυστριακών σιδηροδρόμων διαρκεί 9 ώρες και περνά από 3 χώρες με μία απίστευτη ποικιλία τοπίων. Από τη Βιέννη φτάνει στην πρωτεύουσας της Σλοβενίας πριν καταλήξει στην υπέροχη παραθαλάσσια πόλη της Τεργέστης, η οποία έως το 1918 ήταν το κυριότερο λιμάνι της Αυτοκρατορίας της Αυστροουγγαρίας.
Αφού περάσει από τις απότομες στροφές και κλίσεις της γραμμής Semmering η οποία έχε ενταχθεί στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το αργό αλλά άνετο τρένο περνά από το στενό φαράγγι του ποταμού Σάβα στον δρόμο του για τη σλοβένικη πρωτεύουσα.
Συνεχίζει προς τα νοτιοδυτικά περνώντας από γοητευτικές αγροικίες πριν φτάσει στο οροπέδιο με το απόκοσμο τοπίο, κοντά στα σύνορα Ιταλίας- Σλοβενίας.
Το καλύτερο κομμάτι της διαδρομής έρχεται αμέσως μόλις περάσετε σε ιταλικό έδαφος με το τρένο να κατεβαίνει ύψος πριν ξανανέβει σε μία ορεινή πλαγιά που προσφέρει εκπληκτική θέα στον Κόλπο της Τεργέστης. Αν κάθεστε στη δεξιά πλευρά του τρένου θα μπορείτε να δείτε το εντυπωσιακό κάστρο Μiramare να μοιάζει σαν να πετάγεται μέσα από τη θάλασσα.
Heart of Wales, Ουαλία
Τη δεκαετία του 1960 καταργήθηκε ένα μεγάλο κομμάτι του βρετανικού σιδηροδρομικού δικτύου αφήνοντας πολλές αγροτικές κοινότητες σε απομόνωση. Οι συνέπειες είναι ορατές ακόμα και σήμερα και μία από τις περιοχές που επηρεάστηκαν περισσότερο ήταν η ύπαιθρος της Ουαλίας.
Μία γραμμή που επέζησε είναι αυτή που είναι γνωστή ως Heart of Wales, (Η καρδιά της Ουαλίας) η οποία ενώνει την πόλη της Αγγλίας Shrewsbury με το Swansea στη νότια Ουαλία.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αρνήθηκε τις προτάσεις για κατάργηση της γραμμής και σε αυτό έπαιξε σίγουρα ρόλο πως το τρένο περνά από τουλάχιστον 6 αμφίρροπες εκλογικές περιφέρειες. Αυτή η πολιτική απόφαση συνεχίζει να ωφελεί τις απομονωμένες αγροτικές κοινότητες που βρίσκονται κατά μήκος των περίπου 195 χιλιομέτρων της καθώς και τουρίστες και πεζοπόρους που θέλουν να εξερευνήσουν αυτή την πραγματικά αυθεντική περιοχή.
Σχεδόν κάθε σταθμός όπου σταματά το τρένο προσφέρεται για ωραίες πεζοπορικές διαδρομές ενώ υπάρχει και το μονοπάτι Heart of Wales Line Trail το οποίο συνδέει πολλούς σταθμούς μεταξύ τους.
Το δρομολόγιο εκτελούν πέντε τρένα την ημέρα (3 τις Κυριακές) τα οποία διασχίζουν εντυπωσιακά τοπία με βουνά, δάση, ορμητικά ποτάμια, πράσινα λιβάδια καθώς και χαριτωμένες κωμοπόλεις και χωριά. Aνάμεσα τους και οι γνωστές λουτροπόλεις του 19ου αιώνα Llandrindod Wells, Llangammarch Wells και Llanwrtyd Wells.
Κάτι ιδιαίτερα ασυνήθιστο είναι πως για να σταματήσει το τρένο στους περισσότερους σταθμούς πρέπει να ενημερώσουν όσοι θέλουν να επιβιβαστούν ή αποβιβαστούν, κάτι που σίγουρα ενισχύει την ιδιαιτερότητα αυτού του ταξιδιού, καθώς δεν ξέρετε πότε και πού θα σταματήσει το τρένο.
ΠΗΓΗ. travel.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου