Εμπορική φωτογραφία πορτρέτου
Του Δημήτρη Ασιθιανάκη*
Εμπορική η εφαρμοσμένη φωτογραφία ονομάζουμε την φωτογραφία και τις φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών σε οποιοδήποτε εμπορικό κλάδο.
Εμπορική φωτογραφία ονομάζουμε και την φωτογραφία όταν η ίδια η φωτογραφία αποτελεί το εμπόρευμα, δηλαδή όταν αμείβετε ή ίδια η εργασία του φωτογράφου. Όσοι με παρακολουθούν χρόνια ξέρουν την άποψη μου ότι η φωτογραφία είναι μία και στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κάποιος διαχωρισμός.
Άλλωστε και η
καλλιτεχνική δημιουργία σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ καλά
αμειβόμενη ή θα έπρεπε να είναι. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την
αρχή.
Ο πρώτος τομέας που διέπρεψε η φωτογραφία ήταν καθαρά εμπορικός και μάλιστα ήρθε να πάρει ένα μεγάλο κομμάτι της δουλειάς των ζωγράφων.
Η εμπορική φωτογραφία της λήψης πορτραίτων ήρθε να αντικαταστήσει τα ζωγραφικά πορτραίτα με ένα φθηνότερο τρόπο αντίστοιχο το κόστους που είχαν τα πορτραίτα σιλουέτες.
Η φωτογραφία πορτρέτου επιβιώνει στις μέρες μας μόνο στο χώρο της φωτογραφίας γάμου, της φωτογράφισης διασημοτήτων και στον χώρο της φωτογραφίας μόδας. Εντάξει ας πούμε ως φωτογραφία πορτρέτου τις φωτογραφίες για ταυτότητες και πιστοποιητικά.
Πρακτικά έχει εξαφανιστεί η παλιά υπηρεσία να φωνάξει κανείς κάποιον τον φωτογράφο για του τραβήξει μια φωτογραφία ή να πάει ολόκληρη η οικογένεια σε ένα φωτογράφο για να κάνει ένα οικογενειακό πορτρέτο. Αυτή η πρακτική επιβιώνει ακόμη στις προεκλογικές περιόδους όπου οι πολιτικοί χρειάζονται φωτογραφίες πορτρέτου για την προεκλογική εκστρατείες τους.
Τα πρόσφατα χρόνια έχουμε νέους κλάδους ως υποκατηγορίες της εμπορικής φωτογραφίας πορτρέτου να αναπτύσσονται. Τις φωτογραφίσεις νεογέννητων, τις φωτογραφίσεις κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και φωτογραφίσεις κατοικίδιων ζώων.
President Barack Obama is photographed during a presidential portrait sitting for an official photo in the Oval Office, Dec. 6, 2012. (Official White House Photo by Pete Souza)
Εμπορική φωτογραφία για ταυτότητες, βιβλιάρια και πιστοποιητικά
Ένα είδος εμπορικής φωτογραφίας που επιζεί για πολλά χρόνια αλλά σιγά-σιγά αν δεν μπουν κάποιοι κανόνες θα χαθεί από τα χέρια των επαγγελματιών φωτογράφων καθώς ο καθένας εύκολα με το κινητό του θα μπορεί να τραβήξει μια τέτοια φωτογραφία.
Εμπορική φωτογραφία μόδας-πορτρέτου
Το αναφέραμε πιο πριν αυτό το είδος εμπορικής φωτογραφίας είναι πρακτικά η φωτογράφιση διασημοτήτων, ενώ οι φωτογραφίες για τις ανάγκες της βιομηχανίας της μόδας μας δίνουν μια ξεχωριστή κατηγορία αυτή της φωτογραφίας μόδας.
Εμπορική Φωτογραφία μόδας
Μια από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες εμπορικής φωτογραφίας. Συνήθως γίνονται διάσημοι και οι φωτογράφοι αλλά και τα φωτομοντέλα, τα λεγόμενα top models. Βέβαια εκτός από τις φωτογραφίσεις για τα διάφορα διάσημα περιοδικά μόδας υπάρχουν και πιο ταπεινές φωτογραφίσεις όπως για παράδειγμα οι φωτογραφίσεις για εμπορικούς καταλόγους ή οι φωτογραφίσεις για την παρουσίαση ρούχων και αξεσουάρ σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Εμπορική Φωτογραφία ρεπορτάζ ή φωτορεπορτάζ ή φωτοειδησεογραφία
Το φωτορεπορτάζ σταθερά από την αρχή του 20 αιώνα συνοδεύει την εξέλιξη του σύγχρονου κόσμου. Ειδικά από την ανάπτυξη των ειδικών εικονογραφημένων περιοδικών στην Αμερική και στην Ευρώπη. Και σε αυτό το εμπορικό είδος φωτογραφίας μπορούμε να ξεχωρίσουμε μερικές υποκατηγορίες.
Πρώτα από όλα το πολεμικό φωτορεπορτάζ που είναι το πιο επικίνδυνο είδος εμπορικής φωτογραφίας. Έπειτα το κυνήγι της είδησης με το καθημερινό φωτορεπορτάζ που ακόμη και αυτό μπορεί να είναι επικίνδυνο όσο πιο ανελεύθερα είναι τα κράτη που δραστηριοποιείται ο φωτορεπόρτερ.
Σχετικά αντικείμενα με αυτό το είδος εμπορικής φωτογραφίας είναι το αθλητικό φωτορεπορτάζ ή φωτογράφιση θεατρικών παραστάσεων καθώς και η λεγόμενη φωτογραφία πλατό στον κινηματογράφο.
Ενώ σε αυτό το είδος εμπορικής φωτογραφίας ανήκει και η φωτογράφιση συναυλιών και σχετικών εκδηλώσεων που έχει αναδειχθεί σε ιδιαίτερη κατηγορία του φωτορεπορτάζ.
Εμπορική Φωτογραφία γάμου και κοινωνικών εκδηλώσεων
Παλιότερα αυτού του είδους η φωτογραφία ήταν πιο κοντινή στο φωτορεπορτάζ και αυτοί ήταν οι φωτογράφοι που την εξασκούσαν. Σήμερα θυμίζει πιο πολύ φωτογραφία μόδας-πορτρέτου παρόλο που δεν παύει να είναι και καθαρό φωτορεπορτάζ. Η ουσία είναι ότι η εμπορική φωτογραφία γάμου έχει αναδειχθεί σε εντελώς ξεχωριστό είδος φωτογραφίας με μεγάλη δημοφιλία και ειδικές απαιτήσεις.
Εμπορική διαφημιστική Φωτογραφία αντικειμένων ή φωτογραφία στούντιο ή φωτογραφία still life
Η φωτογράφιση αντικειμένων μαζί με την φωτογραφία πορτρέτου ήταν τα πρώτα χρόνια της φωτογραφίας τα κατεξοχήν εμπορικά κομμάτια της. Έχουμε λοιπόν την φωτογραφία που αφορά την φωτογράφιση όλων των ειδών των αντικειμένων.
Εδώ θα βρούμε ακόμη μεγαλύτερη εξειδίκευση. Εμπορική φωτογραφία ρολογιών, εμπορική φωτογραφία κάθε είδους κοσμημάτων και αξεσουάρ αλλά ακόμη και ένα νέος και γρήγορα αναπτυσσόμενος κλάδος η εμπορική φωτογραφία φαγητού.
Εμπορική αρχιτεκτονική φωτογραφία και φωτογραφία εσωτερικών χώρων
Ένα ακόμη ιδιαίτερο είδος εμπορικής φωτογραφίας που αφορά κάθε είδους φωτογραφίσεις των ανθρώπινων κατασκευών εξωτερικά αλλά και στους εσωτερικούς χώρους. Για το εσωτερικό μάλιστα υπάρχει ένα ξεχωριστό είδος φωτογραφίας, η φωτογράφιση εσωτερικής διακόσμησης.
Ξεχωριστοί κλάδοι σε αυτή την κατηγορία είναι η φωτογράφιση κτηρίων για την κτηματομεσιτική αγορά και την φωτογράφιση κάθε είδους καταλυμάτων για την τουριστική αγορά. Δηλαδή τις φωτογραφίσεις για ενοικιαζόμενα δωμάτια, σπίτια, βίλες και ξενοδοχεία.
Εμπορική Επιστημονική φωτογραφία
Στην επιστημονική φωτογραφία υπάρχουν πολλές υποκατηγορίες. Υπάρχει για παράδειγμα η ιατρική φωτογραφία και οι κάθε είδους διαγνωστικές εξετάσεις που στηρίζονται στο ένα ή άλλο είδος φωτογραφίας, για παράδειγμα οι ακτινογραφίες.
Στην επιστημονική φωτογραφία περιλαμβάνονται οι κάθε είδους φωτογραφίσεις στο υπέρυθρο και στο υπεριώδες.
Ανάμεσα τους και οι μη καταστρεπτικές μέθοδοι διερεύνησης των έργων τέχνης. Στην επιστημονική φωτογραφία κατατάσσω και την αρχαιολογική φωτογραφία αν και με αυστηρούς όρους έχει τα δικά της ξεχωριστά χαρακτηριστικά. Οι κάθε είδους φωτογραφίσεις με μικροσκόπια και τηλεσκόπια ανήκουν στην επιστημονική φωτογραφία.
Εμπορική Ταξιδιωτική φωτογραφία
Η Ταξιδιωτική φωτογραφία είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα και απαιτητικά είδη φωτογραφίας γιατί χρειάζεται ιδιαίτερες δεξιότητες και γνώσεις από την μεριά του επαγγελματία φωτογράφου. Την εποχή των social media η ταξιδιωτική φωτογραφία έχει γνωρίσει μέρες μεγάλης δόξας ειδικά από τους διάσημους των κοινωνικών δικτύων.
Σε κάθε περίπτωση η εμπορική ταξιδιωτική φωτογραφία που είναι φωτογραφία ρεπορτάζ, φωτογραφία τοπίου, φωτογραφία πορτρέτου και αρχιτεκτονική φωτογραφία ταυτόχρονα είναι απαραίτητη για την προβολή των τουριστικών προορισμών.
Εμπορική Φωτογραφία Άγριας Φύσης
Εδώ ανήκουν όλα τα είδη των φωτογραφίσεων που αφορούν την χλωρίδα και την πανίδα του πλανήτη μας. Γενικά το φυσικό περιβάλλον και την βιοποικιλότητα του.
Τα είδη της εμπορικής φωτογραφίας, δηλαδή των κατηγοριών της επαγγελματικής κατηγορίας δεν εξαντλούνται σε μια ανάρτηση ή σε οποιοδήποτε άρθρο. Θα επανέρχομαι συχνά γιατί έχει σημασία όποιος θέλει να ασχοληθεί με την εμπορική επαγγελματική φωτογραφία να ξέρει τις επιλογές που έχει και τις πιθανότητες που ανοίγονται μπροστά τους για την δημιουργία μιας επαγγελματικής φωτογραφικής καριέρας.
*Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis.
ΠΗΓΗ. photographyinfo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου