Ξεκινάμε από
την Αναγέννηση στην Ιταλία και την
Φλάνδρα από τον 14ο αιώνα μέχρι το 1520 που ήταν στο απόγειο της. Χαρακτηριστικά της
είναι: Η κυριαρχία του θέματος και όχι της μορφής, το μέτρο, η αρμονία, η
ισορροπία και η ενότητα του όλου. Ανθεί στις ευρωπαϊκές αυλές και στους
μορφωμένους και αργόσχολους κυρίως.
Έπειτα
περνάμε στον Μανιερισμό. Ο όρος μανιέρα προέρχεται από το λατινικό manierus (=τρόπος) και η χρήση του επικράτησε κατά την περίοδο του Α Παγκόσμιου πολέμου Σε όλη σχεδόν την Ευρώπη θριαμβεύει από το
1530 ως και το τέλος του 16ου αιώνα.
Η ύπαρξη του είναι μια
αντίδραση στην Αναγέννηση. Έτσι, αντί να υπάρχει μέτρο, στον Μανιερισμό υπάρχει
η υπερβολή και η πολυπλοκότητα. Αντί να κυριαρχεί το θέμα, εδώ κυριαρχεί η
μορφή.
Έτσι ο καλλιτέχνης για να δείξει την δεξιοτεχνία του πχ στην απεικόνιση του γυμνού σώματος, αδιαφορεί
και για το αν οι μορφές που απεικονίζει έχουν αγιότητα ή για τον χώρο που
βρίσκονται. Αντί για αρμονία, ο
Μανιερισμός έχει δυσαρμονία, ανισορροπία και διάσπαση του όλου. Δίνει έμφαση σε
μέρος του έργου.
Χαρακτηριστικό
του ακόμα είναι ότι συνήθως η ενέργεια του σώματος δεν αποδίδει μια δράση της
μορφής αλλά λειτουργεί καθαρά στιλιστικά. Επίσης, έχουμε πολλών ειδών
προοπτικές με έντονες επιμηκύνσεις ή βραχύνσεις. Τα χρώματα είναι παγωμένα και δυνατά.
Καθολική Αντιμεταρύθμιση Στα μισά του 16ου αιώνα η ζωγραφική έχει πιο
έντονο τον θρησκευτικό της χαρακτήρα σε
σχέση πάντα με την Αναγέννηση. Τα θέματα της είναι υπαγορευμένα από την
Καθολική Εκκλησία με στόχο μέσα από την μεγαλοπρέπεια τους και την συγκινησιακή
τους δύναμη να επιβάλλονται στους πιστούς. Τα έργα της Καθολικής
Αντιμεταρύθμισης απευθύνονται στο συναίσθημα, στην καρδιά.
Κλασικισμός Δεν είναι τίποτε άλλο παρά επιστροφή
στο Αναγεννησιακό πνεύμα και μορφές. Ξεκινά με τους αδελφούς Carracci περίπου στο 1600. Η Γαλλία είναι
αυτή που τον δέχτηκε με θέρμη σχεδόν όλον τον επόμενο αιώνα.
Στον κλασικισμό η
τάση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και
του ανθρωπίνου πνεύματος στρέφεται στην λογική και στην τάξη, αντίθετα με το Μπαρόκ που ακολουθεί που το χαρακτηρίζει το πάθος, οι έντονες αντιθέσεις
του φωτός, οι πολύπλοκες συνθέσεις σε αταξία που απευθύνονται στο συναίσθημα. Ο
Caravagio είναι αυτός που το ξεκίνησε στις αρχές του 17ου
αιώνα και έπειτα απλώθηκε ως και αρχές του επόμενου αιώνα.
Στα τέλη του
18ου αιώνα ως και τις αρχές του επομένου, επανερχόμαστε στην λογική
και στην τάξη με τον Νεοκλασικισμό.
Δεν είναι τίποτε άλλο παρά η μίμηση, η αναζήτηση του ιδεατά ωραίου μέσα από την κλασική αρχαιότητα. Το Μανιφέστο του έγραψε ο
Winckelman στο «Σκέψεις πάνω
στην μίμηση των ελλήνων στη ζωγραφική και τη γλυπτική».
Η ζωγραφική εδώ έχει ως
αντικείμενο την ομορφιά. Αυτή ωστόσο η τέχνη λειτούργησε καθαρά
προπαγανδιστικά. Πρόβαλε τα ιδανικά του Διαφωτισμού. Στην ουσία πρόβαλε τα
ιδανικά της νέας αστικής τάξης που αυτή προκάλεσε δύο από τις μεγαλύτερες
επαναστάσεις στην Δύση: Την Γαλλική και την Αμερικανική.
Αυτή η τέχνη ήταν η
τέχνη της Λογικής, του ορθολογισμού, του πατριωτισμού, της τάξης. Ταίριαζε με
την λογική της αστικής τάξης που για να εξασφαλίσουν τον πλούτο που μόλις είχαν
αποκτήσει χρειαζόντουσαν την «τάξη». Έτσι και τα πορτρέτα είχαν ανάλογο ρυθμό.
Έπρεπε να δείχνουν την κοινωνική τάξη του εικονιζόμενου και τον πλούτο του. Και
επειδή εκείνη την εποχή πίστευαν ότι όποιος είναι πλούσιος είναι και άξιος
άνθρωπος, ταύτιζαν την αξιοσύνη με την ηθική. Άρα και τον πλούτο με το ήθος.
Κάποιοι από τους πιο αναγνωρισμένους καλλιτέχνες αυτού του ρεύματος ήταν ο J. David και οι Gros, Ingres, Girodet, Antonio Canova.
Ο Ρομαντισμός, που εμφανίζεται σχεδόν την
ίδια περίοδο με τον Κλασικισμό, εκφράζει το συναίσθημα, το πάθος, το όνειρο ή
και τον εφιάλτη του καλλιτέχνη αλλά με έναν ποιητικό τρόπο.
Η κούραση από την
ξερή λογική του Διαφωτισμού οδηγεί στο άλλο άκρο: Στο συναίσθημα, στη φαντασία,
το υπερφυσικό, κάποιες φορές το παράλογο. «Μιλά» για ανατροπή, για τον θάνατο,
για επανάσταση. Απορρίπτουν μετά
βδελυγμίας τον υλισμό και την αισθητική και βάζουν στην θέση τους την αισθητική
του άσχημου αλλά και το υψηλό αίσθημα.
Δεν ακούγεται περίεργο αυτό με την
αισθητική του άσχημου; Και όμως. Το άσχημο μπορούσες να το πλάσεις και να
δημιουργήσεις νέες γραφές, νέες μορφές!! Έτσι ξεφεύγεις από την στασιμότητα και
την αγκύλωση του όμορφου. Με αυτό τον τρόπο, η ασχήμια έχει μια δυναμική και
γίνεται ένα μέσω υπέρβασης!
Το κοινωνικό πλαίσιο που βοήθησε και αυτό σε αυτή
την κατεύθυνση ήταν το αίτημα πολλών εθνοτήτων του 19ου αιώνα για
εθνική ανεξαρτησία. Οι ρομαντικοί ήθελαν διακαώς να αγκαλιάσουν το Σύμπαν και
να γίνουν ένα με αυτό και η τέχνη τους ήταν ένας δυνατός συνδετικός κρίκος
μεταξύ του Θεού και του ανθρώπου.
Εδώ
χρειάζεται να πούμε δυο πράγματα. Πρώτον ότι όλα αυτά τα ρεύματα που αναφέραμε
δεν διαδέχονταν το ένα μετά το άλλο πάντα. Κάποιες φορές κινούνταν παράλληλα.
Δεύτερον, να
τονίσουμε αυτό που αναφέραμε και πιο πάνω: Ότι υπήρχαν 2 τάσεις στους
καλλιτέχνες ανά εποχή. Η μία είναι η εκθείαση της Λογικής και η άλλη η
εκθείαση του Συναισθήματος. Λογική και
Συναίσθημα δεν λειτουργούσαν ενιαία.
Τελειώνοντας
να προσθέσω πως ο Μανιερισμός έχει μια σχέση με τον 20ο αιώνα. Έχει επηρεάσει τον Σουρεαλισμό ως προς την
ελευθερία της φαντασίωσης. Έχει επηρεάσει και τον Ντανταϊσμό με την έννοια της
εφευρετικότητας σαν αξία.
Αναγεννησιακός πίνακας του ιταλού Σάντρο Μποτιτσέλι με τίτλο "Η γέννηση της Αφροδίτης" |
Αναγεννησιακός πίνακας του Τζιάκοπο Ντιντορέτο με τίτλο "Απόλλωνας και Μούσες" γύρω στο 1560 με διαστάσεις 2,7 Χ 2,36 μ |
Αναγγενησιακό πίνακας "Μόνα Λίζα" του Λεονάρντο Ντα Βίντσι |
Πίνακας του Ελ Γκρέκο με στοιχεία Μανιερισμού "Laokoon" 1604-1614,λάδι σε μουσαμά,142 × 193 cm |
Κλασικισμός. Carracci Triumph of Bacchus and Ariadne 1597 - 1602 |
Κλασικισμός. "Η επιλογή του Ηρακλή" Carracci διαστάσεις 167 x 273 του 1596 |
Caravaggio "Supper at Emmaus" Oil on canvas, 1601-1602 , 139 x 195 cm |
ΜΠΑΡΟΚ Caravaggio "Amor Victorious" 1602 - 1603 Oil on canvas, 156 x 113 cm |
ΜΠΑΡΟΚ Caravaggio "St. John the Baptist Alternative title: Youth with Ram". c.1600 Oil on canvas, 129 x 94 cm |
Νεοκλασικισμός Έργο του David "Count Potocki " 1780-81Oil on canvas |
Νεοκλασικισμός Έργο του David , "The Sabine Women" 1799; Oil on canvas |
Νεοκλασικισμός Έργο του David "Oath of the Horatii " 1784 Oil on canvas |
Νεοκλασικισμός Ingres "Portrait of Napoleon on the Imperial Throne." 1806. Oil on canvas. |
ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ J.M.W.Turner "The Shipwreck"1805Oil on canvas |
Ρομαντισμός John Henry Fuseli, "The Nightmare" 1790 - 1791 Oil on canvas |
Ρομαντισμός Srubbs "Horse Attacked by a Lion" 1762-65 Oil on canvas; |
Έργο του Goya "Don Manuel Osorio Manrique de Zunica "1792. Oil on canvas |
Έργο του Goya "The Nude Maja" (La Maja Desnuda) 1799Oil on canvas |
Εργασία απο την Μαρία Ουζούνογλου
ΠΗΓΗ. texni-zoi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου